SEŠITÝ NÁCHOD
Al-Husseinová Jasmín, Bashkova Evgeniia, Čejková Emilie, Čierna Lucia, Dušek Jan, Dvořáková Ester Maria, Dytrich Jakub, Hájek Petr, Hušková Petra, Kolářová Kristýna, Kouba Jiří, Koupil Jan, Lazareva Antonina, Malenda Tadeáš, Marek Radovan, Minaříková Jana, Negovorina Ekaterina, Petraníková Leona, Rychtarčíková Petra, Szabo Oliver, Šedová Anna, Trinh Linh Ha, Turková Barbora, Vaňová Ester, Vinc Matej, Vintera David, Zelmanová Nikol
Na přelomu 19 a 20 století se v Náchodě začal překotně rozvíjet textilní průmysl, který městu a jeho okolí dal přívlastek Manchester Východu. Prudký rozvoj průmyslu eskaloval rozvoj města, které přistupuje k radikálním infrastrukturálním stavbám, které mění obraz poklidného města v údolí řeky Metuje. Železnice, silnice, regulace řeky, nové čtvrti. Stavba železnice započala v roce 1873 a rozdělila město na dvě poloviny. Koleje byly uloženy na násep dlouhý cca 600m, který je prostupný jen na pěti místech. Krajinný prvek náspu přináší do středu města atmosféru periférie, od které se město odklání na opačnou stranu. Vzniká fyzická i mentální bariéra, která rozděluje město. Téměř o 100 let později se přidává další lineární bariéra v podobě modernistické magistrály, která nerespektuje založenou strukturu, bourá a vytyčuje modernistické měřítko a stává se dalším limitem ve vývoji města. Přetížený průtah městem směrem na polské hranice přináší do centra města dynamiku, která se těžko slučuje s obytností města. Třetí bariérou je regulované koryto řeky Metuje. Přísná linie řeky je v délce téměř 2 kilometrů přemostěná na 5 místech. Měkká elevace hladiny sérii jezů nabízí na pár místech příjemný kontakt s vodní hladinou, ale chybí podélné vazby a zakořenění mostů do kontextu města.
Tři lineární bariéry člení město na samostatné pásy, které mezi sebou komunikují jen minimálně a zabraňují příčnému prorůstání města. Blokují tím fyzickou a mentální kompaktnost Náchoda.
To je východisko z analýz, které jsou součástí naší práce. Na základě výstupů z analýz definujeme společné téma naší práce. Znovu propojené město …tzv. SEŠITÝ NÁCHOD…
Těleso železnice se stává spojnicí a přináší do středu města dynamiku, nové měřítko a atmosféru skutečného Manchestru. Město se může zase otočit k železnici čelem a vytvářet předivo příčných vazeb.
Průtah města bude řešen novým obchvatem a dopravní tepna se může stát městskou třídou. Naším úkolem je integrovat magistrálu do struktury města a obrousit její hrany.
Řeka se stává významnou rekreační osou a propojuje město s návaznou krajinou. Nábřeží řeky se propojují do struktury města novými vazbami a řeka se tak může stát zase základním vztažným elementem urbanismu města.
Jednotlivé projekty sjednocuje téma „sešívání města“. Je to vize, kterou předkládáme městu k diskusi a polemice a těšíme se na jejich reakci.
Děkujeme za spolupráci, pomoc a inspiraci místostarostovi města Ing. Jan Čtvrtečka, Ing. arch. Viktor Vlach, ing. arch. Kristýna Vaňková, Ing.arch. Jakub Kopecký, Michal Kudrnáč…a městu Náchod za příběhy…
Komentář poroty: Jan Hora
Zadání vychází ze strategie, kdy se studenti zabývají nějakou širší lokalitou a na základě intervencí, které vyplývají z celkové regulace, zpracovávají konkrétní témata a místa. Síla takového postupu je, že se studenti zároveň učí spolupráci a zároveň řeší svůj vlastní výstup.
Porota si cení, komplexního přístupu k tématu a volby menšího sídla mimo hlavní centra. Ústřední téma sešívání, napravování historických jizev je aktuální a potřebné. V každodenním provozu města často chybí odstup od detailu a právě takováto práce ukazuje velký potenciál.
Prezentace ateliéru je velmi přesvědčivá - krásný obrovský model s vyznačenými zásahy, doprovozený booklety s jednotlivými projekty. Všechno to drží perfektně pohromadě.