Formanův Kolín
Ateliér Cikán
Miloš Forman, sice z Kolína nepocházel, Kolín ale dobře znal. Před šedesáti lety zde natočil svůj
debutový snímek Černý Petr. Snímek, který si odnesl několik ocenění a Formana proslavil nejen u nás,
ale také v zahraničí. Film vznikl v době, kdy byla česká kinematografie na světové úrovni a nálada ve
společnosti naznačovala, že se blýská na lepší časy.
Od vzniku filmu uplynulo již více než šedesát let, ale i přes to film zůstává aktuální a relevantní.
Nejenže se dotýká sociálních témat, která rezonují v dnešní společnosti stejně jako před desítkami let, ale také slouží jako důležité svědectví doby a podoby města. Pro Kolín má zvláštní význam ale hlavně proto, že do rolí byli obsazeni neherci, mnozí z nich původem z Kolína a obyvatelé, kteří ve filmu nehráli jeho vznik alespoň pozorovali. Tím, že byl film propojen s reálnými obyvateli a jejich příběhy, se stává nedílnou součástí místní identity a historie. Je také živým dokumentem, zachycujícím dobové prostředí a proměny komunity, což napomáhá udržet a posilovat kolektivní paměť města.
Z filmu jsem vybrala několik míst, která ve filmu můžeme spatřit a zkoumala jaký význam mají v kontextu současného města. Postavila jsem se do role kameramana a popsala tato místa, abych zjistila, jak by mohl být „Černý Petr“ přenesen zpět do Kolína. Film je uměleckým médiem, v němž vidíme město, avšak ve skutečném městě tento film nemá fyzickou podobu. Přesto můžeme přenést jeho význam jinými prostředky, například skrze témata, kterými se zabývá. Tato témata můžeme aplikovat na různé druhy umění, a tak symbolicky vrátit tento význam do lokalit, které se ve filmu objevují. Procházím Kolínem skrze film, aniž bych navrhovala konkrétní změny, pouze uvažuji o tom, jakými způsoby můžeme podpořit zájem místních obyvatel o veřejný prostor a jejich zapojení do něj.
Od vzniku filmu uplynulo již více než šedesát let, ale i přes to film zůstává aktuální a relevantní.
Nejenže se dotýká sociálních témat, která rezonují v dnešní společnosti stejně jako před desítkami let, ale také slouží jako důležité svědectví doby a podoby města. Pro Kolín má zvláštní význam ale hlavně proto, že do rolí byli obsazeni neherci, mnozí z nich původem z Kolína a obyvatelé, kteří ve filmu nehráli jeho vznik alespoň pozorovali. Tím, že byl film propojen s reálnými obyvateli a jejich příběhy, se stává nedílnou součástí místní identity a historie. Je také živým dokumentem, zachycujícím dobové prostředí a proměny komunity, což napomáhá udržet a posilovat kolektivní paměť města.
Z filmu jsem vybrala několik míst, která ve filmu můžeme spatřit a zkoumala jaký význam mají v kontextu současného města. Postavila jsem se do role kameramana a popsala tato místa, abych zjistila, jak by mohl být „Černý Petr“ přenesen zpět do Kolína. Film je uměleckým médiem, v němž vidíme město, avšak ve skutečném městě tento film nemá fyzickou podobu. Přesto můžeme přenést jeho význam jinými prostředky, například skrze témata, kterými se zabývá. Tato témata můžeme aplikovat na různé druhy umění, a tak symbolicky vrátit tento význam do lokalit, které se ve filmu objevují. Procházím Kolínem skrze film, aniž bych navrhovala konkrétní změny, pouze uvažuji o tom, jakými způsoby můžeme podpořit zájem místních obyvatel o veřejný prostor a jejich zapojení do něj.
- All
- Architektura / Ateliéry 22
- Architektura / Ateliéry 23
- Architektura / Ateliéry 24
- Architektura / Projekty 21
- Architektura / Projekty 22
- Architektura / Projekty 23
- Architektura / Projekty 24
- Design / Ateliéry 22
- Design / Ateliéry 23
- Design / Ateliéry 24
- Design / Projekty 21
- Design / Projekty 22
- Design / Projekty 23
- Design / Projekty 24